Emil Gorset, f. 23/2-1920.  Drosjeeier  

Oldsmobil lastebil

1938/39 mod. Kjøpt ny i 1939, sammen med bror Halvard. Kjøpt ny på Anco i Trondheim. Lastebilen ble ”rekvirert” av tyskerne i 1940/41?. Den ble funnet igjen ved Gravem i Sunndalen i god stand ei god stund senere. Halvard Gorseth tok da over Emils andel.

Pontiac

1939/40 mod., kjøpt brukt i 1941 gjennom Elseth på Anco. Bilen ble hentet av Elset og Emil i Oslo. Kjørte drosje med denne i ca ett år med generator. Tok så ut gir-boksen med begrunnelse at den var i ustand.. Dette for å forhindre at tyskerne skulle rekvirere den. Emil begynte da på Vegvesenet. Tok bilen ut av garasjen mot slutten av krigen, solgte generatoren og kjørte drosje med denne fram til ca 1946. Bilen ble solgt til Henning Snøva.

Chevrolet

1946. mod.  Fikk kjøpetillatelse på  bil, og kjøpte denne ny på Anco. Kjørte med Chevroleten til 1948, da den ble solgt til Lars Vold på Ulsberg.

Bildet stammer fra Bjarne Myhre sitt fotoalbum. Det er Halvard Skogstad Mjøen som står ved siden av, og muligens fra en biltur til Vestfold. (ref Per Snøva).

Plymouth

1948 mod. En amerikaner som var gift med Kari Brathset fra Rennebu hadde med denne nye bilen fra USA i 1949. Betalte kr 17 000,- for bilen, som ble solgt i  1951/52 til Tørseth på Lønset. U-1545 var det opprinnelige reg.nr. på bilen, men ble forandret til U-4410 da alle drosjene i Trøndelag fikk egen nummerserie fra ca 1950.

Dodge

1951 mod. Ble kjøpt ny i 1951 på Grendahl Auto. Solgt i 1954 til Halvard Skogstad og gikk i drosjetrafikk ennå et par år.

Dodge 1951-model. Fra venstre: Anders Størvold, Emil Gorset, Erik Røtvei, Målfrid Gorset, Eldbjørg Gorset

Desoto

1954 mod.  Ble kjøpt ny gjennom Grendahl Auto, og hentet denne sjøl i fra Oslo. Automatgir. Solgt til Peder Foss på Fagerhaug i 1958. Bilen hadde da gått 350 000 km på dårlige grusveier og fortsatte å gå som drosje i Oppdal. Bilen ble omlakkert i 1957 til denne mørkeblå fargen.

Rambler

1958 mod. Kjørte denne i nesten 2 år, til han kolliderte mot en trailer-henger som fikk sleng i Tanum-svingen sør for Mjøabua. Dette var før svingen ble rettet ut. Emil var sjukemeldt i 9 mndr etter uhellet pga de fysiske skadene han pådro seg. Bildet fra ferge, Rambler på vei til Ertvågøya

  Mercedes 190

 1960 mod. Bensinmotor. Pris ca kr. 40 000. Mercedes-æraen innledes. Emil har fram til han sluttet som aktiv ca 1989, hatt til sammen 13 Mercedeser.

 

Mercedes 200              1963 mod. Bensinmotor. Pris ca kr. 45 000.

Mercedes 230S            1966 mod. Bensinmotor. Pris ca kr. 55 000. Utforkjøring nede i Gråura, høsten 1966
  Mercedes 220D           1968 mod. Dieselmotor.  
  Mercedes 220D           1970 mod Dieselmotor.
  Mercedes 220D           1972 mod. Dieselmotor. Solgt til sønnen Arnt E. i jan. 1975  
Mercedes 240D 3,0     1975 mod. Dieselmotor. 5-sylindret 3 l. motor. Solgt til Melhus.    

Kjell Gorset på panseret, Haldor Grøseth i bakgrunnen

  Mercedes 240D           1977 mod. Dieselmotor. Solgt til Henry Ishoel  
  Mercedes 240D           1979 mod  Dieselmotor.  
Mercedes 240D

1981 mod. Dieselmotor. Solgt til Sven Myran i mars 1983, som fortsatt har denne bilen.   

Mercedes 300D           1982 mod. Dieselmotor. Kjøpt bruktimport fra Tyskland i 1983. Sønnen Arnt E. har denne i dag. Har passert 550 000km med samme motor.    
  Mercedes 250              1985 mod. Bensinmotor. Denne ble ikke registrert før den ble solgt  

Mercedes 250D           1986 mod. Dieselmotor. stasjonsvogn. Kjøpt hos Teknisk Byrå, Elverum. Solgt til sønnen Odd, som fortsatt har denne bilen