 |
Opplysninger fra eier Ola Hegseth:
Når jeg hentet vraket var der ingen ID overhodet på bilen, men det er nå
over 32 år siden. Motoren som satt i bilen ble visstnok hentet av Arne
Asphjell i Trondheim, da han kunne bruke denne til sin Oldsmobile. Det
var han som tipset meg om denne sjeldenheten. Ramma på vraket ble
oversendt til Østfold, til en som trengte en sådan ramme.
Jeg måtte kjøpe en komplett 1934 Ford i deler for å kunne få på den
de
skiltene den har i dag. Dette Reg.nr. hadde en tilsvarende Ford V8 New Era
Taxi som gikk som drosje i Oslo i 1940.
Det er muligens kun 2 kjente Forder av denne typen igjen i verden i dag +
et meget dårlig karosseri.
Følgende opplysninger innhenta fra Johan Vindal og Sverre Skarsheim:
Ble kjøpt i Askim av Einar Skarsheim fra Oppdal i 1946, han hadde med seg
Bjarne Wognild som fagmann.
Det ble raskt konstatert at det var ikke noe godt kjøp, med mye
reparasjoner gjennom flere år gikk et lager i Oldsmobilmotoren rundt
1950. Den ble da sendt til Sylinderservice i Trondheim for støping av nye
lager, dette ble mislykket da de hadde glemt å åpne en oljekanal, ble
reparert på nytt og solgt til Ragnar Grødal i 1951 for kr: 1000,-. Bilen
var da kjørbar, men ikke helt fin etter at de har kjørt av veien et par
ganger. Møtte snøplogen, greide ikke å stoppe med bakhjulsbremser, kjørte
av veien og veltet på siden i snøen. Det gikk bra med begge i bilen,
fikk deretter tauet bilen på veien å kjørte videre.
Etter noen år ble den solgt til danske Johannes Andersen som aldri fikk
bilen på veien og hensatt i skogen der du hentet den.
Sønn av Einar Skarsheim mener det ble produsert ca 125 biler på lisens
av denne type.
Kopi av Amcar artikkel fra 1980 gjengitt med tillatelse fra Amcar og
forfatter Arne Asphjell
|