U-276 Opel ca 1911-12 type 6/16 1400ccm

Lensmann Øyvind Hoel kjøpte denne ca 1920 av en Riise som drev radiobutikk på Støren. Mulig at Riise hadde importert bilen fra Tyskland etter 1ste verdenskrig. Øyvind Ofstad, Trondheim kjøpte bilen ca 1980 og tok den med til Trondheim. I 1984 skriver han dette:

D E N  G A N G  H U M L A  S U S T E

Svært mange gammelbiler har en interessant bakgrunn. Hvis man graver litt i historien vil man ofte komme over mye interessant stoff. Redaktørens Opel 1911/12 representerer intet unntak i så måte.

Fra 1920 og til langt ut på 30-tallet ble bilen kjørt av lensmann Øivind Hoel på Oppdal, og mange små og store kjeltringer ble fraktet til kasjotten i bilen. Lensmannens sønner, som i en årrekke var lensmenn på Berkåk og Oppdal, kunne huske bilen meget godt. På grunn aven særpreget summing
fra bakakslingen, fikk den tilnavnet Humla, og den var i en årrekke et kjært syn for beboerne i Oppdal og omegn.

Humla ble etter hvert sliten, noe man tydelig kan se av dekkene som er slitt inn til corden (ikke noe for dagen UP). Lensmann Hoel byttet den derfor i
1937 med en Opel P4. Humla ble overtatt aven gårdbruker uten de helt store tekniske kunnskaper, og han hadde stadig visse problemer med den tilårskomne bilen. I årene før krigen var det neppe mange som kjørte bil til kirken i Oppdal, så Humla var vel fremdeles regnet for standsmessig kirkeskyss. En søndags formiddag var bilen ekstra gjenstridig. Bonden dro i sveiva så svetten haglet nedover søndagsdressen, men uten nevneverdig resultat. Til slutt måtte han be madamen gå i forveien, så skulle han plukke henne opp på veien. Da hun hadde kommet halvvegs til kirken, kom Humla susende, men noen kirkeskyss ble det ikke på den' arme frue. Idet ekvipasjen passerte ropte gubben,"æ tørs it j å stopp, for da starte a it j igjæn". Fruen måtte gå helt til kirken, og det hører med til historien at akkurat samme prosedyre gjentok seg på hjemvegen.

I 1939 ble Humla hugget (demontert). Moto'r og radiator havnet som vinsj på Tingvoll, hvor grundig ettersøkning har vært forgjeves. Det eneste vi fant
på Tingvoll var noen smådeler aven annen Opel av samme årgang. Motor og radiator er imidlertid lokalisert sør i landet.

Lensmannens P4 eksisterer fortsatt og er i god original stand. Det finnes dermed minst 4 slike i fylket. Under tragiske omstendigheter ble lensmann
Hoel skutt ned og drept av tyskerne i sin Opel P4. Hans Opler lever imidlertid videre som minnestener om en avholdt lensmann og patriot.

(Bilde fra Einar Aalbu/Info fra Stein Tranvik)

Stein Tranvik/Trondheim har lagt dette bildet av Humla på Digitalt Museum

Benk og karosseridel over topedovegg.

Ramme til frontrute

Dør

Gearkasse

Hjul & diverse

Hjul

Restene av Opelen med kallenavn "Humla", som tilhørte lensmann Øyvind Hoel. Står registrert på han fra 1922 til 1935. Deretter stod den bak ei garasje oppe ved riksvei 70 på Thyve fram til slutten av 1970 tallet. Deretter Trondheim,og nå Vikhammer,

Mangler motor og radiator, karbidlykter visstnok på Oppdal, ramme restaurert.

 

Div brev ang U-276 (info fra Ivar Stav)

 

 

 

 Bilde fra Skarsem Petra og Ingbrigt Skarsem til venstre for bilen)